הורים יקרים!                            
אתמול אחה"צ החלה הסלמה במצב הביטחוני, בעקבותיה נורו טילים מעזה לשטח ישראל. 
מציאות מתוחה זו, עלולה להשפיע על המצב הרגשי שלנו ושל ילדינו. על מנת לחזק התמודדות יעילה וחוסן, נעודד פעילות ותחושת מסוגלות ע"י מתן מידע רלבנטי מותאם גיל, ושמירה על שגרה ופעילות עד כמה שניתן. 
לשם כך נמליץ לאמץ 4 כללים: לא מסתירים, לא מציפים, מאפשרים שיח רגשי ומחברים לכוחות. 

להלן מספר עקרונות כדי לסייע לכם לעזור לילדכם להתמודד באופן מיטבי עם המצב:
1. לילדים יש כוח להתמודד – ככל שנאמין בחוסן של הילדים וביכולתם להתמודד, כך יוכלו הם לגייס כוחות.
2. ילדים מושפעים מאוד מתחושות ומתגובות הוריהם – ילדים לומדים כיצד להגיב לאירועים ע"י צפייה במבוגרים בסביבתם. הילדים ערים לתחושותיכם גם אם אינכם מדברים בגלוי על כך. ככל שילד צעיר יותר, הוא מושפע יותר. חשוב שתשדרו לילדיכם מסרים של אופטימיות, בטחון ותקווה.
3. מידע מותאם – חשוב לשתף את הילדים במה שקורה, אבל בקצרה, ברמה המתאימה לגילם, ובהתאם למידת קרבתם לאירוע. יש להפריד בין שמועות לעובדות, ולהימנע מהצפת מידע שאינו הכרחי. חשוב להסביר להם בצורה שקולה ורגועה, מבלי להיכנס לפרטים ולתיאורים דרמטיים ומעוררי פחד ותוך הדגשת שמירה על ביטחון ומוגנות. בגיל הרך ניתן לומר: "אבא ואמא שומרים עליכם", בגיל ביה"ס: "הצבא, כיפת ברזל... שומרים עלינו", עם מתבגרים ננהל דיאלוג ושיחה על תפיסות עולם תוך עידוד ביטוי רגשי. רצוי להגביל חשיפה לא מבוקרת לתקשורת. במידה ויישמעו אזעקות, חשוב להזכיר שהאזעקה היא למעשה השומרת שלנו (כמו הצבע האדום ברמזור), ולהסביר שמה שמרגישים בגוף אחרי האזעקה (דפיקות לב/דמעות/בחילה/רעידות), הן תגובה טבעית של הגוף לצורך שחרור המתח.
4. מתן אפשרות לשיתוף – חשוב לאפשר לילדים לשתף במחשבות וברגשות. כל רגש הוא לגיטימי ואפשר לשאול אותם באופן ישיר איך הם מרגישים, ממה הם חוששים, ולחשוב איתם מה נותן להם כוח ומסייע להם. חשוב לאפשר הבעה של כל רגש ולא לבטלו (לדוג', אם הילד מביע פחד, לא כדאי לומר "אל תדאג, כלום לא יקרה", אפשר לומר "זה באמת יכול להפחיד, בוא נחשוב מה יכול לעזור לך כשאתה מפחד..").  
5. הרגעת הילדים וחיבור לכוחות – כשהילדים חווים מתח ולחץ יש מספר דרכים להקלה: עם ילדים צעירים ניתן לקפוץ במקום כדי לשחרר אנרגיה ופחד. אפשר לתת לו לחבק אותנו חזק ולהרפות מספר פעמים, על מנת לשחרר שרירים שמתכווצים במצב חרדה. ניתן להרגיע את הגוף על ידי נשימות ונשיפות (ניפוח הבטן ושחרור אוויר איטי). בנוסף, חשוב להסיח את דעתם של הילדים על ידי משחקים אהובים, ציורים, חברים, מוזיקה ועוד. עם ילדים בוגרים יותר אפשר לשוחח ולחשוב ביחד איתם מה יכול לסייע להם כשהם לחוצים (לדוג', לדבר עם חבר/ה, לבשל משהו, לראות תכנית טלוויזיה, לצייר וכו').
6. שגרה – ילדים זקוקים לשגרה מאחר והיא מעניקה להם בטחון ותחושת שליטה. יש להקפיד לשמור על שגרת החיים הרגילה ככל הניתן, בכפוף להנחיות פיקוד העורף.

בכל שאלה/ התלבטות, הנכם מוזמנים לפנות למוקד הקו החם של השירות הפסיכולוגי 08-9274516 (פעיל בין השעות 08:00-20:00) או למוקד המועצה 5367*. 

צוות השירות הפסיכולוגי