נוהל תמיכות (ספורט) 2023
המלצת ועדה מקצועית לאישור מליאת המועצה
הועדה המקצועית (להלן: "הועדה") התכנסה לישיבה בתאריךֹ ֹֹֹֹֹֹ23.07.2023 והחליטה להמליץ על קריטריונים למתן תמיכות.
להלן המלצות הועדה לקבלת אישור מליאת המועצה.
א. כללי
1. הוראות אלו הינן בגדר תוספת והשלמה להוראות הנוהל למתן תמיכות של רשויות מקומיות שפורסם במסגרת חוזר מנכ"ל 4/2006 (להלן: "הנוהל").
2. הקריטריונים יחולו החל משנת 2008.
ב. תחומי פעילות הגופים וסדרי עדיפות
3. התמיכות תינתנה לגופים שעוסקים בתחום הספורט, כאשר הפעילות נעשית שלא למטרות רווח.
4. התמיכה תינתן אך ורק לאגודות ספורט הרשומות כישויות משפטיות ומקבלות תמיכות ממנהל הספורט ואו מקרן ההימורים ו/או מצדדים שלישיים.
ג. יעוד התמיכות
5. סכום התמיכה שיוחלט ליתן לגופים שיעמדו במבחנים למתן תמיכות, יהא מיועד למימון הפעילות השוטפת של הגופים וכן לתשלום בעבור מתקנים, מבנים וכיו"ב שאותם גופים ישתמשו בהם וכן להישגים ספורטיביים יוצאי דופן באליפויות רשמיות בארץ ובעולם בהתאם לשיקול דעת הגורם המקצועי של המועצה.
5.1. למעט במקרים מיוחדים כגון לרכישת מקרקעין/בניה וכיו"ב שידונו באופן מיוחד.
5.2. מובהר כי תקרת התמיכה בהישגים הספורטיביים תהא בכפוף לתקציב המיועד לסוג תמיכה זה ולא יותר מאשר 3 הישגים בשנה נתונה.
ד. סייגים למתן תמיכות
6. כל התמיכות תינתנה באופן ענייני, אחיד ושוויוני, תוך התחשבות מיוחדת בצרכי תושבי מועצה אזורית גזר (להלן: "המועצה") ובהתאם להוראות הנוהל והתבחינים המאושרים על-ידי מליאת המועצה.
7. לא תינתן תמיכה אלא במסגרת תקציב המאושר של המועצה.
8. לא יינתנו כספי תמיכות לגופים שתחום פעילותם אינו בתחום שיפוט המועצה. למרות זאת, קיימת אפשרות לתמוך בגופים ארציים שנותנים שירותים גם לתושבי המועצה תוך התחשבות בהיקף השירותים הניתנים לתושבי המועצה ע"י אותו הגוף ובשים לב לסיוע של גופים נוספים ובשיעור תושבי המועצה לעומת שאר הנתמכים על ידי אותו הגוף.
9. התמיכה תהיה אך ורק בהעברה בנקאית למימון הפעילות של הגוף המבקש.
10. גוף מבקש יהיה זכאי לקבלת תמיכה בכפוף לכך שהוא עוסק בפעילות הנתמכת בתחום הרשות לפחות שנתיים, זולת אם מנימוקים מיוחדים שיירשמו, יוחלט כי יש מקום לחרוג מתנאי זה.
לועדת התמיכות יהיה שיקול דעת להתיר תמיכה בגוף חדש, בכפוף לכך שתקבע במשותף עם הגוף החדש, מדיניות הפיקוח של נציגי המועצה בביצוע פעילות הגוף החדש, בכספי התמיכה, ונציגי המועצה יאשרו מראש ובכתב במהלך השנתיים הראשונות לפעולת הגוף החדש, כל פעולה שתבוצע בכספי התמיכה, כתנאי להעברת התמיכה לגוף החדש.
11. תנאי למתן תמיכה לגוף הינו שלפחות 50% ממקבלי השירות של הגוף בתחום שיפוט המועצה הם תושבי המועצה. האמור לעיל לא יחול על אגודות המקבלות תמיכה ממינהל הספורט ופועלת בתחום המועצה לטובת תושביה שתוכלנה אף הן להגיש בקשה לתמיכה.
12. תינתן עדיפות במתן תמיכה לגוף המפעיל פעילות ספורט של קבוצות ילדים ונוער באמצעות האגודה או ההתאחדות.
13. גוף מבקש שפעילותו כרוכה בקבלת רשיון/היתר כלשהם, יצרף עותק של רשיון בתוקף לבקשה.
14. כל סכום תמיכה שיאושר לגופים העושים שימוש בנכסי המועצה יכלול בתוכו את ההוצאות הקבועות של הגוף הנתמך למועצה, לרבות: מים, חשמל, טלפון, ארנונה, עלויות שימוש בנכסי/מתקני המועצה וכו' ומתוך כספי התמיכה יקוזזו דמי השימוש הראויים בגין השימוש בנכסי המועצה (למעט במקרה שבו הנכס הוקצה לפי נוהל ההקצאות).
15. התמיכה תאושר לשנת כספים אחת בלבד ובהתאם לתקציבה המאושר של המועצה.
במקרה שהתקציב טרם אושר, ניתן יהיה לתת תמיכות לפי חלקיות התקציב המאושר הקודם.
ה. נוהל מתן תמיכות
16. תמיכות תינתנה רק ע"פ הוראות הנוהל.
17. סדר היום שיוגש לדיוני הועדה יפרט את:
17.1 שמות הגופים הנתמכים כפי שהם רשומים כחוק.
17.2 מועד הגשת הבקשה לתמיכה.
17.3 מסמכים נלווים לבקשת התמיכה.
17.4 מסמכים נלווים הנדרשים לאישור התמיכה.
17.5 הסכום המבוקש ע"י כל גוף.
17.6 הסכום שהוקצב אשתקד (אם הוקצב).
18. הועדה תנהל ספר פרוטוקולים ובו ירשמו:
18.1 שמות המשתתפים ותאריך הישיבה.
18.2 הבקשות שאושרו כולל הסכומים והנימוקים לאישורם.
18.3 הבקשות שנדחו והנימוקים לדחייתן.
18.4 התנגדויות והסתייגויות המשתתפים.
העתק מפרוטוקול הישיבה יופץ לחברי הועדה וכן לוועדת התמיכות (ככל שתוקם), טרם יובא לאישור מליאת המועצה.
1. התמיכה תשמש אך ורק למטרה לה נתבקשה התמיכה שאושרה ע"י הועדה.
2. כל בקשה לתמיכה תיבדק לגופה וכן יבדקו מקורות הכנסה נוספים של הגוף הנתמך, והועדה תציע גובה סכום התמיכה בהתאם לקריטריונים.
19. מועד הגשת בקשות תמיכה למועצה
גזברות המועצה תקפיד על לוח הזמנים בהודעות המועצה לציבור בדבר המועד להגשת תמיכות ביחס לשנת התקציב הבאה (להלן: "המועד הקובע").
20. בקשות לתמיכה יוגשו ויתקבלו עד המועד הקובע שיפורסם ע"י גזברות המועצה שלפני כל שנת תקציב. בקשה שהוגשה לאחר מכן תדחה, פרט לחריגים שנימוקי ההחלטה לדון בהם יתועדו בכתב ע"י הועדה.
21. המצאת מסמכים:
לא תובא לדיון ולא תעלה על שולחנה של הועדה כל בקשת תמיכה של גוף נתמך, כל עוד לא המציא את כל הנתונים המבוקשים והמסמכים אשר פירוטם מופיע להלן.
להלן רשימת המסמכים הנלווים שיש להמציא למזכירות המועצה עפ"י הוראות הנוהל:
21.1 טופס בקשה לתמיכה - חתום בתחתית כל דף ע"י בעלי זכות החתימה בתוספת חותמת הגוף המבקש (נוסח הטופס מצורף כנספח א').
21.1.1 תעודת רישום הגוף או אישור מאת עו"ד של הגוף על המעמד המשפטי של הגוף, מועד רישומו ומספרו.
21.1.2 תקנון מעודכן ומאושר של הגוף אשר יהא חתום בשוליו ע"י מורשה החתימה של הגוף.
21.2 בקשות המוגשות בין התאריכים 1.1 ל- 30.6 - דו"ח כספי מבוקר לשנה שקדמה לשנה הקודמת ומאזן בוחן לתקופה המתחילה ביום לאחר תקופת הדו"ח הכספי המבוקר ומסתיימת במועד של עד 60 יום לפני הגשת הבקשה.
בקשות המוגשות בין התאריכים 1.7 ל- 30.9 - דו"ח כספי מבוקר לשנה שקדמה לשנה הקודמת, דו"ח כספי מסוקר לשנה הקודמת ומאזן בוחן לתקופה המתחילה ביום לאחר תקופת הדו"ח הכספי המסוקר ומסתיימת במועד של עד 60 יום לפני הגשת הבקשה.
בקשות המוגשות בין התאריכים 1.10 ל- 31.12 - דו"ח כספי מבוקר לשנה קודמת ומאזן בוחן לתקופה המתחילה ביום לאחר תקופת הדו"ח הכספי המבוקר ומסתיימת במועד של עד 60 יום לפני הגשת הבקשה.
21.3 תקציב מאושר או הצעת תקציב לפעילות הגוף בתחום המועצה, נכון לשנת הכספים בעדה מתבקשת התמיכה (כולל פירוט של ההכנסות, השתתפות משרדי הממשלה או רשויות מקומיות אחרות, מספר העובדים וההוצאה הכוללת לשכר עבודה).
21.3.1 אישור מעמד הגוף במשרדי מס ערך מוסף.
21.3.2 אישור שנתי מרשויות מס הכנסה.
21.3.3 אישור עו"ד או רו"ח בדבר בעלי זכות החתימה בגוף.
21.3.4 דו"ח הכולל תיאור תמציתי של פעילות הגוף לטובת תושבי המועצה.
21.3.5 ציון ופירוט מספר המשתתפים בפעילות הגוף, באופן כללי, לפי ממוצע תוך התייחסות למשתתפים שהינם תושבי המועצה.
21.3.6 אישור על ניהול תקין מרשם העמותות.
כאשר יהיה מדובר בגוף חדש, יהיה לועדת התמיכות שיקול דעת להתיר מתן תמיכה בגוף החדש גם בהעדר אישור על ניהול תקין לתקופה שלא תעלה על שנתיים, בכפוף לקבלת אישור רו"ח של הגוף הנתמך שהעמותה פועלת כדין ובהתאם להוראות חוק העמותות.
21.3.7 כתב התחייבות בקשר לבקשת התמיכה חתום ע"י מורשי החתימה (נוסח כתב ההתחייבות מצורף כנספח ב').
21.3.8 הסכמה בלתי חוזרת של הגוף למתן פרטים למועצה ע"י הבנק בו מתנהל חשבון הגוף וכן מכתב הרשאה לבנק בגין כך (נוסח ההסכמה וההרשאה מצורף כנספח ג').
21.4 כאשר התמיכה המבוקשת מיועדת לרכישת מקרקעין או מבנה או להקמת מבנה, יש לצרף לפי העניין:
21.4.1 נסח רישום או הוכחת בעלות, חכירה או זכות אחרת במקרקעין;
21.4.2 פירוט שעבודים המוטלים על המקרקעין;
21.4.3 היתר בניה;
21.4.4 כאשר במדובר ברכישת מקרקעין או מבנה – הערכת שמאי מוסמך בנוגע לערך הרכישה; כאשר מדובר בהקמת במנה – הערכת מהנדס על עלות בניה;
21.5 הבקשה לתמיכה תהא מנומקת ותציין בין היתר, את המטרה בעדה מתבקשת התמיכה והסכום המבוקש.
21.6 הבקשה תהא חתומה ע"י מורשי החתימה של הגוף, ורו"ח של הגוף יאשר בחתימתו את נכונות פרטי הבקשה והמסמכים המצורפים אליה, כי הבקשה נחתמה ע"י מורשי החתימה ויצהיר כי לא ידוע לו על בקשות תמיכה נוספות של הגוף אשר לא צוינו בבקשה.
22. הדיון בבקשות התמיכה:
22.1 הועדה תרכז את הבקשות לתמיכה שהוגשו למועצה עד למועד האחרון להגשת הבקשות.
22.2 עם קבלת בקשה לתמיכה תועבר פנייה למחלקת הרלבנטית במועצה לצורך קבלת חוות דעתה.
22.3 הועדה תבחן את הבקשות ותמליץ בפני ועדת התמיכות (ככל שתוקם) וכן בפני מליאת המועצה על שיעור התמיכה לכל בקשה בהתאם לתבחינים שיקבעו/יאושרו ע"י מליאת המועצה ביחס לכל תחום תמיכה.
22.4 בקשות התמיכה יועברו לדיון במליאת המועצה לצורך קבלת החלטת המועצה.
23. מבחנים למתן תמיכות לגופים הפועלים בתחום הספורט
התמיכה תבוצע, הן באמצעות סיוע בפעילות השוטפת של הגוף (פעילויות ספורט, אימונים, תחרויות הסעות וכיו"ב) והן באמצעות סיוע באחזקת ותחזוקת המבנים והמתקנים שבשימוש הגוף לצורכי קיום פעילויות הספורט כאמור (לרבות, תשלומי מים, חשמל, ניקיון, שיפוצים וכיו"ב).
24. הזכאים לקבלת תמיכה:
24.1 התמיכה תינתן לגופים רשומים כדין בלבד הפועלים שלא למטרות רווח.
24.2 התמיכה תינתן אך ורק לגופים המעסיקים מאמנים/מורים מוסמכים/מדריכים ושמתקני פעילותם מצויים בתחום שיפוט המועצה;
24.3 התמיכה תנתן אך ורק לגופים הפועלים בתחום שיפוט המועצה.
24.4 הגוף הנתמך מקיים פעילות תחרותית רשמית ומפעיל קבוצות או אגודות ספורט ללא מטרות רווח, באחד או יותר מענפי הספורט דלהלן: כדורגל, כדורסל, שחייה, התעמלות, ג'ודו, אופנים, אתלטיקה, והמקיימות לפחות 10 תחרויות רשמיות לפחות בשנה.
25. לועדת התמיכות יהיה שיקול דעת לתת תמיכה נוספת לגוף אם הגוף הנתמך מסייע לארגון פעילות ספורט מוכחת ומאורגנת כגון ספורט עממי, צעדות, מירוצים, אירועי אופנים, תחרויות ניווט, טורנירי ספורט בהיקף כלל מועצתי או ארצי, על בסיס תקציב אירוע שיאושר מראש ע"י המועצה ובלבד שהפעילות או הגוף המפעיל את הפעילות ישאו את שם המועצה כחלק משמו של הגוף המפעיל.
בנוסף, לועדת התמיכות יהיה שיקול דעת לתת תמיכה נוספת לגוף אשר מפעיל קבוצה בוגרת בענף ספורט מרכזי ומועדף, הפועלת במסגרת איגוד או התאחדות ארציים ובלבד שהפעילות או הגוף המפעיל את הפעילות יישאו את שם המועצה כחלק משמו של הגוף המפעיל.
26. מבלי לגרוע מההתחייבויות המפורטות בסעיפים 24.4-24.1 יוענק סיוע גם לגופים המקימים תבחינים אלה, 24.4-24.1, ובלבד שהגוף הנתמך מקבל גם סיוע ישיר ממינהל הספורט ואו קרן ההימורים, כאשר היקף התמיכה לא יעלה בשום אופן על סכום ההשתתפות של מינהל הספורט בתקציב הגוף הנתמך (שקל כנגד שקל).
מובהר כי גוף הזכאי לקבל סיוע ישיר ממנהל הספורט באופן של תקצוב נגדי של המועצה (שקל כנגד שקל) יהיה זכאי לקבל תמיכה רק במסלול זה ולא במסלול אחר.
מובהר כי בגדר המושג שקל כנגד שקל יילקחו בחשבון אך ורק כספים שמינהל הספורט מעביר, תוך התנייה בכך שהעברתם מותנית בהעברה מקבילה של המועצה ולא כספי תמיכה אחרים שמינהל הספורט יעביר לגוף הנתמך.
27. הפרמטר לקביעת שיעור התמיכה יהיה תלוי בהערכת הגוף המקצועי במועצה העוסק בנושא קהילה וחברה, לתרומת הגוף למועצה.
ו. מבחנים כלליים לקביעת סכום התמיכה
28. ההיקף הכולל של תקציב התמיכות לשנת הכספים ייקבע ע"י מליאת המועצה במועד אישור תקציב המועצה. לאחר אישור התקציב הכולל תובא לאישור המליאה המלצה לאישור מכסה לכל תחום תמיכה בנפרד.
29. במסגרת המבחנים לקביעת סכום התמיכה, יילקחו בחשבון, בין השאר, גם הפרמטרים הבאים:
29.1 הסכום הכללי שהמועצה תקצבה לטובת התמיכות בכל תחום ותחום.
29.2 המחזור הכספי של הגוף המבקש, לרבות הכנסותיו העצמיות וסך התמיכות שביקש הגוף מרשויות/מוסדות אחרים.
29.3 החלק היחסי של הכנסותיהם העצמיות של הגופים בשנה הקודמת אל מול ההכנסות העצמיות של כלל הגופים, כפי שדווח בדו"חות הכספיים המבוקרים, למעט סכומים בגין השתתפות המועצה.
29.4 יכולת הגוף המבקש לממן חלק מפעילותו.
29.5 שיקולים רלבנטיים אחרים, ובין השאר, ותק, מספר, הנהנים מפעילויות הגופים בקרב תושבי המועצה, פעילות ייחודית למען רווחת תושבי המועצה וכן הלאה.
29.6 קבלת חוות דעת של הגורם המקצועי הרלבנטי במועצה.
29.7 מתן תמיכה בנושאים הנוגעים לבנייה ו/או שיפוץ ו/או רכישת ציוד יינתנו, בין השאר, בכפוף להצגת קבלות קנייה ו/או ביצוע בפועל של עבודות השיפוץ ו/או הצגת תוכניות מאושרות - לפי העניין ולאחר קבלת אישור של המועצה לתשלום בעדן.
29.8 גופים העושים שימוש בנכסי המועצה - כל סכום תמיכה שיאושר להם יכלול בתוכו את ההוצאות הקבועות כלפי המועצה לרבות: מים, חשמל, טלפון, ארנונה וכו' ומתוך כספי התמיכה יקוזזו דמי השימוש בפועל בגין השימוש בנכסי המועצה.