לתשומת לבכם, טופס זה מיועד לצרכי הנגשה בלבד.
לעניין ועדות זכאות לילדים עם צרכים מיוחדים - יש לפנות במייל בצירוף המסמכים שבידכם למנהלת השירות הפסיכולוגי, גב' שרית חוזה בכתובת: [email protected]

מידע על הנגשה במוסדות חינוך

+ מהי הנגשה?

הנגשה היא התאמת הסביבה הלימודית תוך מענה לצרכים של התלמיד. בתהליך ההנגשה מתאימים את המבנה לתלמיד עם מוגבלות פיזית, מגבלות ראייה ומגבלות שמיעה.
בנוסף - לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, על הרשות להקפיד על מספר התאמות נגישות עיקריות במוסדות החינוך – חניית נכים, שירותי נכים, דרך נגישה ופיר מעלית.
על מוסד הלימוד והרשות המקומית לוודא כי הנגשות אלה מוכנות כאשר תלמיד עם מוגבלות יחל ללמוד במוסד הלימוד או כשהורה עם מוגבלות יגיע לבית הספר. יש לשמור על כבודם ופרטיותם של התלמיד או ההורה ולאפשר להם לקבל שירות בבטיחות, בעצמאות ובאופן שוויוני.

+ סוגי הנגשות

סוגי הנגשות

הנגשה פיזית

במוסד חינוך שבו לומד או עתיד ללמוד תלמיד עם מוגבלות או תלמיד שאחד מהוריו עם מוגבלות, צריך שיבוצעו התאמות נגישות לצורך הנגשת המוסד לפי המלצת היועץ הנגישות.

מרכיבי הזכאות להנגשה פיזית

על המוסד החינוכי להתאים את מבנה המוסד ואת והריהוט שבו לצורכיהם של תלמידים עם מוגבלות פיזית.
הנגשה פיזית של מבנה המוסד החינוכי כוללת את אלו: נגישות המבנה והמרחב החינוכי לתנועה, נגישות דרכי הגישה, נגישות הכניסה למוסד החינוכי, שירותים נגישים, אי-קיומם של מכשולים פיזיים, תמיכות פיזיות ואנושיות מתאימות, ריהוט מותאם ועוד.

מי זכאי להנגשה פיזית?

  • כל תלמיד עם מוגבלות הלומד בבית ספר שהוא מוסד חינוך רשמי, מוסד חינוך מוכר, מוסד חינוך פטור ומוסד לחינוך מיוחד.
  • ילד עם מוגבלות הרשום למוסד החינוך ועתיד ללמוד בו.
  • הורה או אפוטרופוס של התלמיד שהוא אדם עם מוגבלות.
  • עובד עם מוגבלות במוסד החינוכי.

הנגשת ראייה

כחלק ממתן הזדמנות שווה לכלל התלמידים במערכת החינוך, משרד החינוך מחויב להנגיש את הסביבה לתלמידים עיוורים או כבדי ראייה לפי המלצת יועץ הנגישות.

מי זכאי להנגשת ראייה?

  • היעדר ראייה מוחלט, ללא אבחנה באור (NLP)
  • חדות ראייה מרבית של 3/60 בעין הבריאה ביותר – מה שאדם עם ראייה תקינה רואה ממרחק של 60 מטר, הוא יראה רק ממרחק 3 מטר (וזאת גם בעזרת משקפיים). המשמעות היא שהוא לא יוכל למנות אצבעות ממרחק של 3 מטר, גם בעזרת משקפיים.
  • צמצום שדה הראייה כך שזווית הראייה המרבית אינה עולה על 20 מעלות בעין הבריאה יותר.

מרכיבי הזכאות להנגשה ראייה

על המוסד החינוכי להתאים את מבנה המוסד ואת והריהוט שבו לצורכיהם של תלמידים ע"פ הקריטריונים הבאים:

בטיחות: סימון בצבעים בולטים מנוגדים של הסביבה הפיזית כגון מדרגות חיצוניות ופנימיות, מעקים, ברזיות, ידיות, דלתות ומתקני חצר. סימון מיוחד (פסי הזהרה) לפני המדרגות ובכניסה לחדרים. סימון בצבע זוהר, גידור והסרת מכשולים של עמודים, ארון כיבוי אש, עצים ואדניות.

התמצאות: שילוט בגובה העיניים בפונט מתאים ובצבעים מנוגדים. שילוט ברייל של חדרי הלימוד, המעבדות, אולם הספורט, המזכירות, השירותים ומגירת התלמיד.

מניעת סינוור: התקנת וילונות אטומים בחללים שונים (כגון חדרי הלימוד, אולם הספורט והמסדרונות).

הנגשה אקוסטית - שמע

אתגר השמיעתי קשה לכל ילד במערכת החינוך, אך קשה שבעתיים לילדים כבדי שמיעה וחירשים, שהמכשול המרכזי שאיתו הם מתמודדים הוא קליטת מידע באמצעות שמיעה. עקב כך נפגמת יכולתם לתפקד עצמאית באופן מיטבי.

הנגשה אקוסטית היא שם כולל להתאמות של כיתת הלימוד הנדרשות לשיפור יכולת ההתמודדות העצמאית של תלמיד עם לקות שמיעה בכיתה.

מי זכאי להנגשת שמע?

תלמיד (גן או בית ספר) עם לקות שמיעה, שעבר ועדת שילוב או ועדת השמה ובהמלצת קלינאי תקשורת או עובד הוראה.

מרכיבי הזכאות להנגשה פיזית

  • ההתאמות נעשות באמצעות התקנת מגוון עזרים סופגי רעש, הפחתת מקורות רעש ושיפור התאורה בכיתה.
    התאמות אפשריות: תקרה אקוסטית בעלת מקדם ספיגת רעש גבוה; מזגנים שקטים; חיפוי קירות בחומרים סופגי רעש; וילונות למניעת סנוור ולספיגת רעש; דלת המפחיתה כניסת רעש לחלל הכיתה; חיפוי רצפה או גומיות לרגלי הריהוט בכיתה. לפרטים ראו דף כבדות שמיעה וחירשות – הנגשות וטכנולוגיות מסייעות.
  • ההחלטה על התאמות הנדרשות נקבעת על ידי קלינאית התקשורת מהמרכז הטיפולי-חינוכי ועל ידי יועץ אקוסטי.
  • משרד החינוך משתתף במימון ההנגשה עד לסכום של 30,000 ש"ח לכיתה. האחריות לביצוע ההתאמות ולתחזוקתן מוטלת על הרשות המקומית.

חשוב לדעת

  • מומלץ לבחור עבור התלמיד כיתה במיקום שקט בביה"ס.
  • לא כל מרחב לימודי חייב ביישום כל האמצעים (למשל חלון כיתה הפונה לחצר שקטה אינו זקוק לאיטום). הביצוע מותאם לצרכים המיוחדים לכל תלמיד ומקום.
  • קלינאי/ת התקשורת בלבד רשאי/ת להמליץ על מערכות הגברה, זאת לאחר קבלת עדכון מהמרכז הטיפולי על תפקוד התלמיד.
  • ניתן לרשום את הילד לגן או לבית הספר ברישום מוקדם, כדי לאפשר את ביצוע ההנגשה בזמן.

 


חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 בא להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, לעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים ולתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים, באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו.
מועצה אזורית גזר עושה כמיטב יכולתה לקדם את נושא הנגישות במוסדות ציבוריים ובמבני חינוך לתושבים הזקוקים לכך ולשיפור איכות חייהם.

פרטי התלמיד/ה

תעודת זהות - מספר בן 9 ספרות

מסגרת לימודית בשנה הנוכחית (חובה) שדה חובה
מסגרת לימודית בשנה הבאה (חובה) שדה חובה

פרטי ההורה

תעודת זהות - מספר בן 9 ספרות

מספר טלפון נייד - ללא מקף או/ו רווח

 

 

 

פירוט הבקשה

ההנגשה עבור (חובה) שדה חובה

סוג הנגישות (חובה) שדה חובה

יש לפרט את אופי המגבלות בכל תחום, והשלכותיהן על התפקוד במוסד החינוך



ייתכן וידרשו מסמכים נוספים בהתאם לבקשה

Browser not supported